Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri

Afacerile de familie din Romania se orienteaza tot mai mult spre pietele externe 27-03-2017

În următorii trei ani, afacerile de familie din România vor investi prioritar în capitalul uman, în extinderea pe noi piețe și în transformarea digitală, arată studiul EY - „Barometrul afacerilor de familie din România”, ediția 2017. Studiul are la bază răspunsurile la chestionar date de 247 de respondenți provenind din segmentul afacerilor de familie.

“Dacă la ediția din 2015 a barometrului nu se putea vorbi foarte mult despre tendințele din mediul digital, la ediția de anul acesta, 66% dintre afacerile de familie cu o cifră de afaceri mai mare de 1 milion EUR au un angajat care are ca rol urmărirea acestor tendințe. 6% dintre firme intenționează să recruteze pentru această poziție, în timp ce doar 28% nu au încă un Chief Information Officer sau un echivalent,” spune Alexandru Lupea, Partener și Strategic Growth Markets Leader, EY România.

Întrebați ce ar face în situația în care resursele financiare nu ar fi suficiente pentru a acoperi în totalitate nevoile familiei și ale afacerii, 42% din antreprenori afirmă că ar pune afacerea pe primul plan. Cei mai mulți dintre antreprenorii români care conduc afaceri de familie (57%) ar ajusta atât nevoile familiei, cât și pe cele ale afacerii, în așa fel încât ambele să aibă parte de resurse pentru susținere și creștere.

20% dintre afacerile românești de familie cu peste 1 milion EUR cifră de afaceri au realizat cu succes trecerea la a doua generație de antreprenori, în timp ce 73% dintre acestea sunt încă conduse de fondatori și se pregătesc pentru succesiune. La nivel global, 50% dintre afacerile de familie reușesc succesiunea la a doua generație, doar 20% realizează cu succes trecerea la a treia generație.

66% dintre business-urile de familie cu afaceri de peste 1 milion EUR comunică public faptul că sunt afaceri de familie, față de 76% dintre cele mai mari afaceri de familie la nivel global.

Cele mai importante motive pentru construirea branding-ulului în jurul ideii de afacere de familie (utilizarea identității de business de familie în publicitate, în comunicarea online, inclusiv social media, comunicate de presă și alte materiale promoționale) sunt următoarele: familia se identifică puternic cu afacerea (68%), ajută în diferențierea în piață față de competitori (64%) și crește reputația firmei în rândul clienților (64%).

Cele mai multe dintre afacerile de familie au ca domenii de activitate producția și distribuția, construcții și imobiliare, retail și produse de consum, media, arte și divertisment, indistria faramaceutică șamd, ordinea variind în funcție de mărimea cifrei de afaceri, conform schemei de mai jos: 

Descarcați studiul complet realizat de EY România:

 Barometrul afacerilor de familie_Romania 2017_FINAL_.pdf