Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri

Sondaj FNTM: Birocratia, taxele si coruptia sunt principalele piedici in calea antreprenorilor 29-11-2016

Urmărește-ne cu un Like pe pagina FNTM de Facebook, AICI.

Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri - FNTM a realizat la nivel national, in perioada 15 septembrie - 11 octombrie 2016, sondajul "Vrei să devii antreprenor?".

Sondajul s-a realizat prin cercetare cantitativa, printr-un chestionar online publicat pe fntm.ro si promovat prin reteaua FNTM, dar in special prin Google AdWords.
 

Raportul cercetarii a fost elaborat de Bruno Stefan, sociolog si presedinte al Biroului de Cercetari Sociale - BCS.


Sondajul a fost realizat in contextul apelului Romania Start-up, prin care care persoanele interesate pot beneficia de anul viitor de finantari de maxim 40.000 de euro pentru demararea unei afaceri non-agricole, in mediul urban.


PROFILUL RESPONDENTILOR

La chestionar au raspuns 1.143 de persoane domiciliate in 384 localitati urbane si rurale, din cele 41 de judete ale Romaniei si din Bucuresti, dar si romani din Republica Moldova si din Diaspora.

Dintre respondenti, 50.7% sunt barbati, iar 49.3% sunt feminin, cu varste cuprinse intre 25-40 ani (55.9%), 16-24 ani (21.7%), 41-55 ani (19.8%), peste 55 ani (2.6%).

In ceea ce priveste nivelul studiilor respondentilor, 42.5% au studii universitare, 25% liceale, 24.4% postuniversitare, 4% postliceale. Doar 3.1% sunt absolventi de 10 clase si 1% de scoala primara sau gimnaziala.

Dintre cei 1143, 46.1% sunt angajati, 16.8% manageri, 12.1% antreprenori, 6.3% someri, 9% studenti/elevi, iar un procent de 9.7% nu se incadreaza in situatiile mentionate anterior.

Referitor la domeniile in care respondentii isi desfasoara activitatea in prezent, procente de 12.1% au fost alocate domeniilor Consultanta/financiar, respectiv Comert, 11.9% - Prestari servicii, urmate de procente de 6% si 5% in Industrie, IT&C, Constructii si Educatie. 22.7% dintre respondenti au declarat ca nu lucreaza.

Un procent covarsitor de participanti la studiu au avut deja o activitate/initiativa (nu neaparat o afacere) in care au condus oameni - 84%.

 

INTENTIA DE A DEMARA O AFACERE

Dintre cei 1143 de respondenti, 87.2% intentioneaza sa lanseze o afacere in urmatorii 2 ani, 8.7% nu sunt hotarati, iar 4% nu doresc initierea unei afaceri in viitorul apropiat.

 

 

Dintre cele mai importante 3 calitati, valori sau conditii necesare succesului in afaceri au fost mentionate Increderea, optimismul, dorinta de succes pentru 43.3% dintre respondenti, Imaginatia, viziunea asupra unei afaceri pentru 37.4% si Capacitatea de a organiza si conduce oamenii pentru 33.7%. Acestea sunt urmate de alte aspecte importante succesului in afaceri precum: Vointa de a lupta, de asumare a riscului - 31%, Cinstea, onestitatea, morala – 29.3%, Competenta profesionala – 24.2% si Banii si accesul la resurse – 23.8%.

 

 

Printre cele mai vizate domenii de activitate in care respondentii si-ar deschide o afacere in urmatorii 2 ani mentionam: Comert - 15.3%, Prestari servicii – 14.9% si Turism - 13.4%.

Dintre cei 1.143 de persoane are au completat sonajul, 70% si-ar dori sa infiinteze o afacere in mediul urban


Referitor la suma de bani considerata a fi necesara pentru demararea unei afaceri, participantii la studiu au raspuns in proportie de 43.3% ca ar avea nevoie de 25.000 – 50.000 euro, urmata de opinia a 19.2% din respondenti conform careia o suma cuprinsa intre 10.000 - 25.000 euro ar fi suficienta pentru o initiativa antreprenoriala.

Suma media considerata necesara demararii unei afaceri este de 62.300 euro.
 

In cazul necesitatii investirii unei sume de bani suplimentara intr-o afacere deja finantata pentru lansare, in vederea profitabilitatii/succesului acesteia, respondentii iau in considerare urmatoarele solutii: cautarea unui partener care sa intre in afacere - 52.8%, creditul bancar, prin garantarea cu casa/proprietati - 25.4% si imprumutarea sumei de bani necesare de la prieteni, cunoscuti, rude - 14.3%. Doar 0.5% ar renunta la afacere.

Pentru primul an de activitate a afacerii, un procent de 26.5% au considerat ca au nevoie sa angajeze 2 persoane, 18% considera necesara angajarea a 3 persoane. Procente semnificative se regasesc si in ideea de a angaja 5 persoane – 13.7%, urmat de 11.6% pentru angajarea a 4 persoane.

Numarul mediu de persoane necesar a fi angajate in primul an este de 4.37%.
 

Prin deschiderea unei afaceri, 51% dintre respondenti cauta stabilitatea financiara, iar 49% posibilitatea de a fi creativi si inovativi. Dintre acestia, 39.4% prefera ca afacerea lor sa ajute la inovarea sociala, 31% sa aiba un impact asupra dezvoltarii durabile, urmat de interesul pentru rezultate in domeniul Cercetarii-Dezvoltarii-Inovarii si in promovarea egalitatii de sanse si combaterii discriminarii - 14%, iar 10% sunt interesati de dezvoltarea in domeniul IT&C.

 

69% dintre respondenti detin experienta profesionala sau studii in domeniile afacerii vizate.

Un procent de 83.7% considera utila participarea la un program de formare antreprenoriala pentru lansarea unei afaceri (47% In foarte mare masura, 36.7% In mare masura).

Cu toate acestea, numai 47% au participat in ultimii 3 ani la cursuri de antreprenoriat sau de management.
 

Mai mult, 54.2% dintre respondenti considera ca pentru lansarea si dezvoltarea unei afaceri au nevoie si de consultanta, 52.5% de finantare nerambursabila, 38.4% de schimb de experienta si 26.5% de mentorat.


Principalele surse pentru dezvoltarea cunostintelor si abilitatilor necesare pentru dezvoltarea carierei/afacerii sunt cursurile si evenimentele de interes - 57.2%, consultarea persoanelor cu mai multa experienta si pregatire in domeniu - 47%, invatarea din practica – 45.5%, iar 44% din respondenti invata singuri din carti, articole si tutoriale. Numai 1.4% dintre participantii la studiu considera ca nu este cazul.

 

Insumarea domeniilor in care respondentii simt ca au nevoie cel mai mult de instruire pentru dezvoltarea unei afaceri se regasesc Accesarea de finantari nerambursabile - 46.2%, Marketing si promovare - 45.6%, Elaborare plan de afacere - 42%, rezultatele fiind in stransa legatura cu aspectele abordate in eventualitatea unui sprijin acordat de un specialist in consultanta: 68.2% - Accesarea fondurilor nerambursabile, 47.9% - Realizarea unui plan de afacere, 38.1% - Marketing si promovare.

 

 

Referitor la disponibilitatea pentru problemele legate de birocratie, fiscalitate, contabilitate, supra-reglementare si legislatie, majoritatea respondentilor ar aloca doar 1-2 h/zi - 49%, urmat de 20.2% pentru 3-5 h/zi.

 

Avand la dispozitie alegerea a 3 optiuni, in opinia a 67.3% dintre respondenti birocratia stufoasa din Romania este un factor extern important ce poate impiedica succesul in afaceri, urmat de taxele mari - 59%, coruptia - 46.3%. Instabilitatea legislativa, reglementarile excesive si lipsa finantarii detin urmatoarele procente semnificative: 36.8%, respectiv 36.5%.

 

 

Printre impedimentele in demararea unei afaceri, 67.3% au declarat lipsa capitalului si utilajelor pentru pornire, 14.7% lipsa unei idei bune, 8.8% considera ca nu au avut cunostintele necesare pentru gestionarea acesteia, iar 7.2% au declarat ca nu au avut relatiile necesare. 14.1% dintre participantii la acest studiu au demarat deja o afacere. 


Interesul respondentilor pentru antreprenoriat si educatie a fost exprimat si in cazul raspunsurilor oferite in fata situatiei ipotetice de a primi o suma nereturnabila de bani. Primele 2 optiuni pentru utilizarea banilor fiind Inceperea unei intreprinderi pe cont propriu (84.5%) si Investitia in educatia sa si a familiei (37%).  Ponderile de 19.4% au fost obtinute pentru optiunea de depunere a banilor la banca pentru utilizarea lor ulterioara si achizionarea unei case sau al unui teren. 


Sondajul a fost realizat in contextul apelului Romania Start-up, prin care care persoanele interesate pot beneficia de anul viitor de finantari de maxim 40.000 de euro pentru demararea unei afaceri non-agricole, in mediul urban.

Multumim tuturor respondentilor!
 

Mai jos puteti consulta rezultatele sondajului.