Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri

Seminar in Republica Moldova: Tinerii Ambasadori ai Dezvotarii Eco-Turismului din Lunca Prutului 04-09-2018

 

Moldova – o țară prinsă între modernitate și tradiționalism, marcată de procesul de asimilare a valorilor democratice și de integrare în spațiul european.

 

Recent, Lunca Prutului, zona de Sud a Republicii Moldova, a intrat sub patronajul UNESCO și în rețeaua de Rezervații a Biosferei acesteia. Datorită caracteristicilor sale unice, Lunca Prutului aduce pe piața turistică internațională un patrimoniu cultural bogat, un peisaj de o frumusețe naturală diversă, precum și specificul vitivinicol.

 

Tocmai pentru a contrui pe acestă bază solidă, A.O. Ecoscut a organizat, pe 25-26 august, la Văleni, seminarul tematic de instruire a ”Tinerilor Ambasadori ai Dezvoltării Eco-Turismului din Lunca Prutului”, parte al proiectului de Dezvoltare Locală Redescoperă Lunca Prutului. Acest proiect este realizat în cadrul sub-programul Parteneriate Tematice regionale parte din Diaspora Engagement Hub, implementat de Cancelaria de Stat prin intermediul Biroului Relații cu Diaspora (”Consolidarea cadrului instituțional al Republicii Moldova în domeniul Migrației și dezvoltării”, faza a II-a), finanțat de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Co-operare (SDC), și derivă din Planului de Acțiuni din cadrul Panel-ului Turism[1] al Galei Studenților Originari din Republica Moldova (GSORM) 2017.

 

 

Mesajele de salut au fost oferite de către Nicu Știrbeț, cofondator al Eco-Village Văleni, Președinte al A.O. Ecoscut și organizator al Seminarului. Acesta a vorbit despre potențialul  Luncii Prutului și al satului Văleni de a deveni un hub de dezvoltare regională, un exemplu de bune practici și un generator de idei pentru creșterea economică a Republicii Moldova. De asemnea, s-au  adus în discuție și principalele avantaje competitive ale Luncii Prutului, s-a descris percepția clienților ce au vizitat deja acest obiectiv turistic prin prisma studiului academic[2] fundament al proiectului de dezvoltare, pentru a oferi participanților o înțelegere de ansamblu asupra eforturilor recente și viitoare de dezvoltare al Luncii.

 

 

În prima etapă, d-na Polina Cassir, cercetător Științific în cadrul Rezervației Biosferei ”Prutul de Jos”, a oferit o perspectivă de ansamblu asupra bogățiilor naturale, flora și fauna, ale Zonei și în special ale Lacului Beleu, și a explicat participanților care sunt principalele particularități al unei Rezervații a Biosferei și ce înseamnă acordarea acestui statut pentru Lunca de Jos, ca prima și unica Rezervație a Biosferei a Republicii Moldova.

 

În cadrul dezbaterilor din cadrul seminarului, d-na Valentina Ceban, Events and Tourism Product Development Coordinator în cadrul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID și Ambasada Suediei, a prezentat brandul de țară ”Pomul Vieții” și perspectiva instituțiilor internaționale donatoare asupra activităților conexe. Expertul în turism a evidențiat principalele avantaje de competitivitate ale ”Moldovei Autentice” printre care: elementele gastronomice, vitivinicole, locurile naturale, neatinse de modernitate. Alte atracții turistice ale țării sunt ospitalitatea localnicilor și tradițiile seculare pe care comunitățile rurale încă le păstrează. De asemenea, s-au adus în discuție și trei programe desfășurate de Proiectul de Competitivitate, care au înregistrat rezultate concrete: campania de promovare #BeOurGuest, organizarea de seminare/training-uri în școli, menite să educe tinerii specialiști și antreprenori în turism, precum și proiectul de grant-uri pentru dezvoltarea pensiunilor în regiunile rurale.

 

 

Tonul discuțiilor și apelul la implicare a fost dat de către d. Marius Bostan, Membru fondator al Fundației Naționale a Tinerilor Manageri din România și inițiator și lider de proiect al RePatriot, o platformă de conectare a Diasporei cu țara, evidențiind capacitatea turismului sustenabil de a dezvolta comunitățile, aducând exemple de bune practici din diferitele cazuri de succes din cadrul organizației Romanian Business Leaders. De asemenea, D-nul. Bostan a subliniat importanța unei strategii cuprinzătoare de marketing și branding pentru produsele și serviciile unei regiuni, ca principal catalizator al eforturilor de promovare, precum și modalitatea prin care turismul și creșterea economică bazată pe turism sustenabil poate sensibiliza populația băștinașă să se implice mai mult în activitățile de conservare a mediului. De asemenea, s-a accentuat importanța asocierii actorilor din mediul privat pentru a oferi pachete turistice complete și trasee comune, prin specializarea companiilor și oferirea unui standard ridicat într-un anumit domeniu (de exemplu degustarea de vinuri, coaserea covoarelor, coacerea pâinii etc.).

 

 

Finalul primei părți al panel-ului s-a axat pe bunele practici și proiectele de dezvoltare ale Fundației ADEPT Transilvania, perspectivă pusă în valoare de către dl. Ben Mehedin, Project Coordinator în cadrul Fundației și ghid de turism. D-nul Mehedin a descris eforturile și obstacolele întâlnite în cadrul activității Fundației, precum și oportunități de dezvoltare economică a comunităților din Transilvania prin dezvoltarea afacerilor în sfera turistică. O bună practică care poate îmbunătăți imaginea unui obiectiv turistic este legenda/povestea care se formează în jurul unui obiectiv și care oferă ascultătorilor atât o perspectivă cognitivă, cât și emoțională. Prin urmare, s-a adus în discuție importanța patrimoniului cultural autentic, inclusiv și moștenirea sovietică, ca elemente ce pot aduce plus valoare experienței turiștilor în Republica Moldova. De asemenea, s-a reiterat importanța participării jurnaliștilor străini la evenimentele culturale și forumurile organizate în țară, pentru a disemina bunele practici în domeniu, precum și a crește vizibilitatea pe plan internațional.

 

Partea a doua al Seminarului Tematic a fost moderat de către d-na Inga Savin, cofondatoare a Asociatiei DIALOG Elveția și implementatoare de proiecte de dezvoltare în Republica Moldova, și a avut ca scop faciliatarea unui dialog constructiv și o sesiune de brainstorming unde s-au discutat exemple practice și potențiale planuri de acțiuni de către participanții la seminar în jurul celor mari teme de interes: perspectiva economică al eco-turismului, implicarea Diasporei și implicarea autorităților locale în activitatea de turism sustenabil. De asemenea, s-au identificat diverse metode prin care studenții și cei din Diasporă pot deveni ambasadori și promotori ai “Moldovei Autentice” în comunitățile din țara gazdă.

 

Ziua a doua de seminar a fost dedicată explorării bogățiilor naturale și culturale ale Luncii Prutului, începând cu vizitarea Lacului Beleu, până la explorarea Colinelor de Aur ale Văleni-ului, Traseul Turistic Drumul lui Petru Rareș, Podul de Lemn al Domnitorului Petru Rareș și vizitarea muzeelor din zonă etc. Programul festiv a fost asigurat de faimoșii și frumoșii Bunica Lidia și Bunelul Tudor din Văleni, foști reprezentanți ai Moldovei la concursul internațional Eurovizion.

 

Proiectul Redescoperă Lunca Prutului este implementat în parteneriat cu Asociația „DIALOG” din Elveția, Clubul Studenților Basarabeni și Bucovineni „Ștefan cel Mare și Sfânt” din România și Organizația Studenților Basarabeni București din Romania şi prevede dezvoltarea turismului durabil în regiunea de dezvoltare Sud a Moldovei, prin valorificarea potențialului natural și cultural al localităților din Lunca Prutului. Se va organiza o campaniede crowdfunding pentru coagularea comunității locale, crearea si promovarea traseul turistic „Lunca Prutului” și al „Drumului lui Petru Rareș”, parte al acestei rute. De asemenea, proiectul presupune crearea, reabilitarea și modernizarea infrastructurii turistice pe traseul din Lunca Prutului, promovarea locurilor turistice naturale, antropice de utilitate publică/advocacy printre autoritățile raionale, privind necesitatea modernizării infrastructurii de utilitate publică, punctând potențialul lacului Beleu ca locație turistică; îmbunătățirea capacităților actorilor sociali importanți pentru gestionarea eficientă a patrimoniul turistic și promovarea lui.

 


[1] http://galastudentilor.md/paneluri/#1513557176942-39e61450-02b8

[2] N. Știrbeț (2016), The Eco-Tourism (R)Evolution in Moldova , University of Aberdeen