Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri

Raportul Global Entrepreneurship Monitor 2014 29-07-2015

Oportunitatile si capabilitatile de a le detecta, folosi si transforma intr-o afacere se afla la baza sondajului Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Cu acest lucru in minte, incepand cu anul 1999, GEM colecteaza, analizeaza si interpreteaza date din intreaga lume cu privire la capacitatea persoanelor de a actiona intr-un mod antreprenorial (proactiv, inovator si responsabil). Procedand astfel, GEM confirma ca pretutindeni in lume exista oportunitati pentru dezvoltare, dar transformarea lor in afaceri depinde de atribute individuale (aptitudini, intentii), valori sociale si de ecosistemul antreprenorial (accesul la finantare, educatie si transferul de cercetare si dezvoltare, politici si programe guvernamentale, infrastructura fizica si profesionala).

 

Studiul GEM, a inceput ca o initiativa a doi cercetatori (Michael Hay - London Business School si Bill Bygrave - Babson College) in 1997, care au pus o intrebare simpla: De ce sunt anumite tari mai antreprenoriale decat altele?

 

Raportul Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2014  prevede rezultatele celui de-al 16-lea sondaj cu
privire la antreprenoriat in intreaga lume. Numarul in crestere a tarilor participante si cadrul conceptual 
consistent, instrumentele de analiza si metodologia aplicata contribuie la constructia celei mai mari baze 
de date despre antreprenoriat din lume. 

		
 
De asemenea, GEM ofera perspective asupra intrebarii: Componentele ecosistemului antreprenorial sprijina 
sau ingreuneaza activitatea antreprenoriala din economie? 
 
In 2014, mai mult de 206 000 de persoane si 3 936 expertii nationali in antreprenoriat din 73 economii 
au participat la sondaj.
 
Economiile participante la studiu au fost analizate bidimensional, in functie de pozitia geografica si tipul lor
(economie bazata pe factori, eficienta sau inovare). 
 
Economia bazata pe factori:
         •  Avantajul competitiv consta in costul redus al factorilor de productie
         •  Tehnologia este asimilata prin importuri si investitii straine directe
         •  Companiile au un rol redus in realizarea valorii adaugate si se bazeaza pe forta de munca ieftina
 
Exemple de tari cu economie bazata pe factori: Bolivia, India, Angola, Vietnam, Iran
 
Economia bazata pe eficienta:
          •  Avantajul competitiv consta in capacitatea de a produce bunuri si servicii de calitate, prin metode
             eficiente, dar cu salarii mai reduse
 
Exemple de tari cu economie bazata pe eficienta: China, Indonezia, Argentina, Panama, Croatia,
Romania, Lituania, Polonia, Ungaria
 
Economia bazata pe inovare:
          •  Avantajul competitiv consta in crearea de bunuri si servicii inovative pe plan international
          •  Strategiile competitive ale companiilor sunt globale
 

Exemple de tari cu economie bazata pe inovare: Australia, Japonia, Austria, Germania, Spania, Marea Britanie, Slovacia, Franta, Estonia, Finlanda, Grecia, Irlanda, Canada, America

 

Anumite tari precum Iran, Bolivia se afla in tranzitie catre o economie bazata pe eficienta. Tari precum Croatia, Polonia, Ungaria, Mexic sunt in tranzitie catre o economie bazata pe inovare.

 

Intrebari care au trasat parcursul studiul GEM:

1.      Daca nivelul activitatilor antreprenoriale variaza de la tara la tara, cat de mult variaza acesta?

2.      Afecteaza nivelul activitatilor antreprenoriale rata cresterii economice si a prosperitatii?

3.      Cum se defineste o tara antreprenoriala?

 

Cateva concluzii generale ale raportului GEM 2014:

•  Persoanele din economiile bazate pe factori au o atitudine pozitiva fata de masurile antreprenoriale, oportunitatile si capabilitatile percepute pentru a incepe o afacere

•  Frica esecului se regaseste cel mai mult in economiile bazate pe inovare

• Cel mai scazut nivel de intentii antreprenoriale se afla in tarile europene si nord-americane, in timp ce in economiile africane se regaseste cel mai ridicat nivel de intentii antreprenoriale

• A fi antreprenor este o alegere profesionala buna in economiile africane, in timp ce persoanele din Uniunea Europeana sunt in dezacord cu acest lucru

•  Activitatea antreprenoriala este caracteristica mai mult barbatilor

•  Femeile prezinta o frica mai mare de esec

•  Femeile devin antreprenori din necesitate mai des decat barbatii

 

Modelul proceselor antreprenoriale care afecteaza cresterea economica nationala 

(cf. Reynolds, P. D., M. Hay, S.M. Camp, Global Entrepreneurship Monitor, 1999 Executive Report, p. 10.)

 

Conditii pentru un cadru antreprenorial:

          • Educatie pentru antreprenoriat

          • Politici guvernamentale

          • Programe antreprenoriale guvernamentale

          • Transfer de Cercetare si dezvoltare

          • Deschidere interna a pietelor

          • Infrastructura fizica pentru antreprenoriat

          • Infrastructura legala si comerciala pentru antreprenoriat

          • Norme culturale si sociale

 

Romania in cateva procente conform GEM 2014 (% din populatia cu varste intre 18-64 ani):

          • Considera antreprenoriatul o directie profesionala buna - 73,6%

          • Statut ridicat oferit antreprenorilor de succes - 75,2%

          • Atentia media asupra antreprenoriatului – 71,3%

          • Oportunitati antreprenoriale percepute – 32,4 %

          • Capabilitati antreprenoriale percepute – 48,4 %

          • Frica de esec – 41,3%

         • Intentii antreprenoriale  – 31,7%

         (respondentii intentioneaza sa-si deschida o afacere in urmatorii 3 ani)

          • Activitati antreprenoriale bazate pe nevoie – 28,9%

          • Activitati antreprenoriale bazate pe oportunitati – 70,1%

 

 

Raportul 2014 GEM poate fi descarcat AICI.

 

Sursa: Gemconsortium.org